|
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||
![]() |
|
|
LinkBack | Onderwerpopties |
|
|
#1 (permalink) |
|
Breedband Surfer
|
Hoeveel sparen jullie en hoe pak je het best aan?
Sparen, ik probeer het zoveel mogelijk te doen, maar ik vind dat het bedrag op mijn spaarrekening toch allesbehalve snel omhoog gaat...
Nochtans smijt ik zeker en vast niet met geld, integendeel, ik vind dat ik redelijk spaarzaam ben en soms op het gierige af in vergelijking met de meeste van m'n vrienden. De situatie kort geschetst, ik verdien 1500 euro netto, waarbij nog eens een dikke 100 euro aan maaltijdcheques. Iedere maand gaat er 500 euro af voor op onze gemeenschappelijke rekening. Met 2 maakt dit 1000 euro, daarmee wordt de huur, de vaste kosten en gemeenschappelijke dingen mee betaald. Daarmee komen we per maand goed rond. Dat maakt dat ik nog 1000 euro over heb. Daarvan gaat er onmiddellijk 500 euro naar m'n spaarrekening. Dan blijft er nog 500 euro over voor m'n eigen kosten en plezier (dwz: m'n auto, alhoewel ik echt weinig km doe, kledij, pensioensparen, gsm rekening, enz...) Wat is het gevolg; tegen halfweg de maand of naar het einde toe is die 500 euro weg, en moet ik terug wat geld van m'n spaarrekening nemen, waardoor ik dan soms maar 250 à 300 meer per maand kan sparen. En als het dan juist de maand is van de autobelasting bv. dan schiet er helemaal niets over! Ik koop nooit echt dure kledij, ik probeer ook 'kosten' te spreiden; bv. ik ga nooit in dezelfde maand een paar schoenen én een jas kopen, ik koop het ene die maand en het andere de maand daarna. Ik vind eigenlijk dat ik mezelf héél veel ontzeg. Voor de rest hebben we wel een goed sociaal leven, regelmatig eens gaan eten of iets gaan drinken met vrienden, maar niet dat dit fortuinen kost. Ik zou gewoon die 500 euro per maand willen sparen maar het lukt me dus echt niet. En ik vind dat ik zo al genoeg oplet. Als ik dan droom van een eigen woning, amaai aan dit tempo kunnen we nog in geen 1000 jaar iets kopen, en zeker niet met die vastgoedprijzen de dag van vandaag. Hebben jullie tips hoe je die spaarrekening sneller kan spijzen? |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Breedband Surfer
|
I.p.v. iedere maand dwangmatig honderden euros op je spaarrekening te droppen zou je een lening kunnen aangaan om een eigendom te kopen. Als je die som eerst wil bijeen sparen ga je inderdaad wel 1000 jaar bezig zijn
![]() |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) | |
|
Super Moderator
|
Citaat:
Als je een eigen huis koopt ben je tenminste van de huur vanaf... dan kun je een lening afbetalen en de rest sparen... en dan hoef je je niet op dat bedrag vast te pinnen. Wij sparen gewoon zoals het uitkomt, de ene maand wat meer, de andere maand wat minder.... |
|
|
*Im in ur threadz, edditin ur postz*
http://zetoptegenkanker.blogspot.com/ |
||
|
|
|
|
|
#4 (permalink) | |
|
Moderator
|
Citaat:
Hebben daarvoor wel geen sociaal leven, doen niet aan pensioensparen. (Tegen die tijd werken we toch tot we erbij doodvallen om de gepensioneerden van vandaag en morgen te kunnen betalen). Ik koop geen jas (is toch niet nodig met de opwarming van de warm), en loop al 2 jaar met dezelfde paar schoenen. Mijn conclusie: Nog minder uitgeven... en dat pensioensparen stopzetten. |
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Breedband Surfer
|
Nee tuurlijk wil ik niet eerst het ganse bedrag sparen om een eigendom te kopen. Maar ik wel wel iets als een 'startkapitaal'. Je moet er toch zelf ook wat kunnen insteken, want wij zien het echt niet zitten om gedurende 20 jaar 1250 euro of zo per maand af te betalen...
En wat als de auto het bv. plots begeeft, weer een investering, je moet toch een reserve hebben? |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Breedband Surfer
|
Maar welke hypothecaire lening kan je de dag van vandaag nog met dat bedrag afbetalen dat ik iedere maand spaar? Wat kan je kopen voor een afbetaling van ongeveer 400 euro?
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Super Moderator
|
Maar er is een verschil tussen "een reserve hebben" en "iedere maand 500€"...
Stel jezelf een minimum voorop : wat vind jij dat er minstens op je spaarboekje moet staan voor het geval dat je auto/wasmachine/vaatwasser kapot gaat? En hoever ben je daar vanaf? Zorg dat je dat bepaalde minimum dan hebt en bekijk dan je spaargedrag opnieuw... Wat die lening betreft : bekijk dat gewoon met "je" bank... want dat is allemaal zo relatief... |
|
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) | |
|
Super Moderator
|
Citaat:
Maar ook een ouder huis waar wat werk aan is, hoeft niet veel te kosten... |
|
|
||
|
|
|
|
|
#9 (permalink) | |
|
Moderator
|
Citaat:
Je zegt zelf dat je iedere maand 1000 euro overhoudt... Ik wil direct ruilen met jou hoor... |
|
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Breedband Surfer
|
Laat ons zeggen, indertijd met mijn ex een huis gekocht, kort daarna heeft ex een nieuw lief die hij beter ziet zitten en mag ik ergens anders helemaal opnieuw beginnen. Buiten het geld dat hij mij uitkeerde had ik niets meer; geen auto, geen meubels, geen uitzet (buiten wat keukegerief een een wasmachine). Het geld dat hij mij uitgekeerd had heb ik dan moeten gebruiken om alles opnieuw aan te kopen. Dan een tijd alleen gewoond en van sparen komt dan zeker niet veel in huis. Sinds ik met mijn nieuwe vriend samenwoon gaat het financieel al stukken beter en ik ben echt aan een 'inhaalmanoeuver' begonnen.. maar het wil gewoon niet vlotten zoals ik verwacht...
|
|
|
|
|
|
#11 (permalink) |
|
Super Moderator
|
tja... dus eigenlijk redelijk wat pech gehad... misschien deze keer een soort van samenlevingscontract opstellen waarbij dat soort dingen vastgelegd wordt?
Ik weet niet hoe dat juist in elkaar zit, maar zou dat niet kunnen? |
|
|
|
|
|
|
|
#12 (permalink) |
|
Breedband Surfer
|
De oudere huizen gaan ook veel geld hoor... Ik hoef helemaal geen kast van een villa hoor. Gewoon als ik iets zou kopen zou ik toch minstens willen dat ik voor de notariskosten of zo toch niet hoef te lenen
|
|
|
|
|
|
#13 (permalink) |
|
Breedband Surfer
|
tjah nu is de situatie volledig omgekeerd en is alles hier in huis 'van mij'. M'n vriend is hier gewoon ingetrokken. De investering van het huis heeft m'n ex me wel terugbetaald, maar ja, toch moet je volledig opnieuw beginnen en dat kost ook véél geld...
|
|
|
|
|
|
#14 (permalink) |
|
Super Moderator
|
Nu, als je effectief een bepaald bedrag per maand wil sparen, dan zul je waarschijnlijk moeten gaan besparen op je uitgaven...
Ik heb hem niet zo direct bij de hand, maar in de Humo van deze week stonden allerlei geldbesparende tips, en ook nog andere sites voor dat soort dingen... |
|
|
|
|
|
|
|
#16 (permalink) |
|
Super Moderator
|
Maar dat hangt er allemaal net vanaf waar en wanneer jij je huis gekocht hebt... Wij hebben indertijd geluk gehad, wij hebben 14 jaar geleden ons huis gekocht voor 2 miljoen BFR, er was wel nog wat werk aan. Net voor de Hollanders de grensstreek ontdekten en de prijzen omhoog gingen. Nu zouden wij ons huis voor minstens drie keer zoveel kunnn verkopen, maar degeen die het nu koopt, zal ws ook drie keer zoveel aan zin lening moeten afbetalen als wij.... |
|
|
|
|
|
|
|
#17 (permalink) |
|
Breedband Surfer
|
150000 euro lenen op 20 jaar is zo'n 1000 euro/maand
Aan een huis van 150000 euro is meestal nog wat opknapwerk of dingen die je wil moderniseren. Het is dan toch handig om die werken te kunnen betalen met je spaargeld? Want sparen terwijl je 1000 euro moet afbetalen gaat toch al veel moeizamer toch? |
|
|
|
|
|
#18 (permalink) | |
|
Breedband Surfer
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#19 (permalink) | |
|
Breedband Surfer
|
Citaat:
en niet alles tegelijk willen hebben en ook wat heel belangrijk is: nog even wachten met kindjes kopen want dan kan je zeker niet meer sparen de eerste vijf jaar![]() |
|
|
||
|
|
|